מרץ 9, 2014

Egde Rank של פייסבוק, ואיך בכלל פייסבוק חושב?

Egde Rank של פייסבוק, ואיך בכלל פייסבוק חושב?

אלגוריתם Egde Rank (ציון קצה) של פייסבוק – מודל 2014
אם כבר הספקתם להבין, גם פייסבוק מדרגים יותר ויותר את המידע שמוזרם ומועבר ברשת החברתית הגדולה בעולם. אלגוריתם שפורסם ע"י פייסבוק, שודרג כבר בשנה שעברה ותפס תאוצה רבה בכל הנוגע לקביעת ערך התוכן המוזן ברשת, תוכלו לראותו בתרשים מסכם:
תוכן בפייסבוק לרוב מסתכם בפוסט, פוסט יכול להיות מלל פשוט, וידאו, תמונה או קישור.
על עקרונו של דבר, האלגוריתם, שמודד את התוכן, מסתכם ב-3 פרמטרים:

A- ציון Affinity – קירבה בין מעלה התוכן לבין המגיב לו. ככל שהאינטרקציה הדדית, כך ציון הקרבה יהיה גבוה. כלומר ככל שיש מעורבות זה בדף של זה, ציון הקרבה עולה. פעולות אינטרקציה כוללות like, share, friend, comment.
דוגמא לציון קירבה:
אם אני הגבתי לדרור על פוסט/תמונה, והוא במקביל מגיב לי או עושה LIKE  על אחד מהאובייקטים בעמוד הפייסבוק שלי, האינטרקציה בינינו הדדית ולכן התכנים יקבלו ציון קרבה גבוה. במקרה שבו אחד הצדדים לא יהיה מעורב, יווצר מצב של חוסר הדדיות ולכן ציון הקרבה יהיה נמוך.
E-  ציון – Weight – משקל התוכן נמדד בסך התגובות והמעורבות שהוא יצר. מעורבות בפייסבוק היא בעצם פעולות של תגובה/שיתוף/LIKE, תוכן שיצר מעורבות גדולה (עשו עליו LIKE, שיתפו אותו, הגיבו עליו הרבה), יקבל ציון חשיבות לתוכן גבוה, כלומר, משקל התוכן גבוה כיון שיצר מעורבות רבה.
D- ציון – Decay – זמן העלאת תוכן. כמו לחמניות חמות וטריות, כך גם פייסבוק אוהב את התוכן שלו, חם מתנור. ככל שהתוכן מעודכן כך ציונו יעלה. תוכן ישן מלפני שבוע יקבל ציון נמוך יותר מתוכן שעלה הבוקר.
בתקופה האחרונה, מאז שודרג האלגוריתם, ניתן למצוא קווים מנחים להעלאת תוכן איכותי, שאומצו ע"י חברות ובתי עסק, כמו-כן גם אנשים פרטיים, שעיקר פעילותם הוא פייסבוק.
הנה מס' דוגמאות לכתיבה המעודדת מעורבות ואינטרקציה חדשה/חוזרת:
–    סמיילים – האנשת הטקסט ע"י הוספת סימוני סמיילים , :/ , P:
–    קצר ולעניין- תמצית נותנת את הטעם. כתבו לא יותר מ-100 תווים ואף פחות
–    פנייה ישירה- הפניות הפוסט לקהל בשאלה או הזמנה לתגובה:  "מה דעתכם?"/ "מה הייתם עושים?" / "השלימו  את המשפט" / "בחרו צבע" / "כן או לא" ועוד..
–    מעורבות ממומנת- הגרלות/תחרויות
–    קישור- תוכן המכיל קישור ארוך או קצר
–    תמונות- העלאת תמונה בפוסט היא מאד רלוונטית ויוצרת עניין, עם עליית הרשתות החברתיות הויזואליות כמו   PINTEREST/INSTAGRAM  , נוצר שוני בערך התוכן הויזואלי המתקבל ברשתות ולכן שימוש בתמונה בהעלאת פוסט בפייסבוק כן מעלה את ערך התוכן.
הקווים מציגים תרבות המעודדת ענייניות ומינימליסטיות, מאפיין חזק בעידן האינסטנט ובסופו של דבר מאפיין המניב את התוצאות הרצויות. אך זה גם המקום לומר שהחודש עודכן האלגוריתם, וכבר 2 פעולות כתיבה הבאות שהיו נחשבות למעוררות מעורבות.
עומדות בסימן שאלה על תפוקתן:
–    הנעה לפעולה- "עשו לייק" / "שתפו אם אהבתם"  ודומיהם, אכן מייצרים שיחה ישירה, אך עם העדכון, נכנסו פוסטים כאלו למדד של ערך ירוד ונכון לעכשיו עדיף להימנע.
–    יצירת באז (MEME) – יצירת פוסט ויראלי שמופץ במהירות בזק בכל האינטרנט. שיטה זו ידועה לשימוש עסקים רבים המחפשים לייצר עוררות ומעורבות מוגברת.
האלגוריתם התעדכן למדוד פוסט ויראלי כבעל תוכן ירוד ולכן אין צורך למהר וליצור אחד כזה.
נוסף על אלו, העדכון באלגוריתם, כן מעודד (באופן פאסיבי) העלאת תמונות לפוסט.
עד לא מזמן, התוכן המועדף והאיכותי על האלגוריתם היה מלל פשוט ואף קישור בתוך המלל.
אך עם העדכון, האלגוריתם כעת אינו מעריך פוסט "פשוט" אחרת מפוסטים "יצירתיים" יותר,
וכיון שכבר אינו רואה בהם "תוכן זול", כפי שהיה עלול לעשות בעבר,
פוסטים עם תמונות מושכות לעין ומזמינות ללחיצה על קישור, הם יותר רלוונטיים מאי-פעם.
בין אם אתם בעלי אתרים, דף בפייסבוק ובעלי עסקים המקדמים בפייסבוק, עליכם לנהוג בחוכמה ולהזין תוכן עדכני ומעניין כדי להגיע ליעדים שלכם בתור עסק