הקול הפסיבי בכתיבה: מהו וכיצד להימנע ממנו?

קול פסיבי בכתיבת תוכן

הקול הפסיבי שהורג לך את השיווק: איך לכתוב כדי שיקשיבו (ויקנו)?

יצא לך פעם להשקיע שעות, אולי ימים, בכתיבת מאמר לבלוג, דף נחיתה או מייל חשוב, ללחוץ על "פרסם" בציפייה דרוכה… ואז… כלום? דממה. כאילו צעקת לתוך באר עמוקה. אתה יודע שהמוצר שלך מעולה, שהשירות שלך משנה חיים, אבל משהו בתקשורת פשוט לא עובר. המסר שלך מרגיש חלש, רחוק, כמעט מתנצל. אם התחושה הזו מוכרת לך, יכול מאוד להיות שאתה סובל בשקט מאויב סמוי שרוב בעלי העסקים בכלל לא מודעים לקיומו: הקול הפסיבי.

אני לא מדבר כאן על שיעור לשון משעמם מהתיכון. אני מדבר על הרגל כתיבה קטן שיש לו השפעה הרסנית על האופן שבו לקוחות פוטנציאליים תופסים אותך, על מידת האמון שהם נותנים בך, ובסופו של דבר, על השורה התחתונה שלך. זהו אחד הפערים הגדולים ביותר שאני מזהה בין עסקים שמצליחים לייצר חיבור אמיתי ומתמשך עם הקהל שלהם, לבין אלו שנשארים תקועים במקום, צועקים לתוך אותה באר ריקה.

במאמר הזה אני לא הולך למכור לך נוסחאות קסם או הבטחות על "תוכן ויראלי". במקום זה, אני אקח אותך מאחורי הקלעים של הפסיכולוגיה של הכתיבה העסקית ואראה לך איך שינוי אחד, לכאורה טכני, יכול להפוך את המילים שלך מכדור שינה לכלי מכירה חד ומדויק. אנחנו נפרק את הבעיה, נבין למה היא כל כך קריטית בעידן של AI ושיווק דיגיטלי, ובעיקר – אני אתן לך כלים פרקטיים כדי להתחיל לכתוב באופן שגורם לאנשים לא רק לקרוא, אלא להקשיב, להאמין ולפעול.

רגע, בוא נדבר תכלס: מה זה בכלל "קול פסיבי"?

לפני שנצלול להשלכות העסקיות, בוא ניישר קו ונוודא שאנחנו מדברים על אותו הדבר. המונח "קול פסיבי" נשמע מאיים ומסובך, אבל הרעיון מאחוריו פשוט להפליא, והדרך הכי טובה להבין אותו היא דרך השוואה ישירה ליריבו, הגיבור של הסיפור שלנו: "הקול האקטיבי".

תחשוב על המשפט הכי בסיסי וישיר שאתה יכול להגיד. למשל: "צוות השיווק השיק קמפיין חדש".

במשפט הזה, יש לנו גיבור ברור (צוות השיווק) שעושה פעולה ברורה (השיק) על אובייקט ברור (קמפיין חדש). זהו מבנה של סדר ובהירות. המוח שלנו אוהב את זה. זה קל לעיבוד, ישיר ולעניין. זהו קול אקטיבי.

עכשיו, בוא ניקח את אותו המשפט בדיוק ונהפוך אותו לפסיבי:

"קמפיין חדש הושק על ידי צוות השיווק".

מרגיש את ההבדל? פתאום, סדר הדברים מתהפך. האובייקט (הקמפיין) קפץ לתחילת המשפט, הפעולה הפכה למסורבלת יותר ("הושק על ידי"), והגיבור האמיתי (צוות השיווק) נדחק לסוף, כמעט כמו הערת שוליים. לפעמים, הגיבור אפילו נעלם לגמרי: "קמפיין חדש הושק". מי השיק? מתי? איך? המשפט נכון תחבירית, אבל הוא ריק מאחריות, מאנרגיה ומחיים.

האנלוגיה שאני הכי אוהב היא מעולם המשפט. תאר לעצמך עד שעולה לדוכן. השופט שואל אותו "מה ראית?".
תשובה בקול אקטיבי: "ראיתי את הנאשם גונב את הכסף". ישיר. ברור. בעל עוצמה. יש מבצע, יש פעולה.
תשובה בקול פסיבי: "הכסף נגנב על ידי הנאשם". זה נשמע חלש יותר, מרוחק.
או גרוע מכך: "הכסף נגנב". זו כבר התחמקות מאחריות. זו שפת הפוליטיקאים והתאגידים שמנסים להסתיר משהו. "טעויות נעשו". מי עשה אותן? "ההחלטה התקבלה". מי קיבל אותה? הקול הפסיבי הוא מסך עשן מילולי, והלקוחות שלך, גם אם הם לא יודעים לשים על זה את האצבע, מריחים את זה מקילומטרים.

זה לא שיעור לשון, זה שיעור במכירות: למה הקול הפסיבי מרוקן לך את הכיס

כאן אנחנו מגיעים ללב העניין. אולי אתה חושב לעצמך, "בסדר, הבנתי את ההבדל התחבירי, אבל מה זה משנה לעסק שלי?". זה משנה הכל. השימוש בקול פסיבי הוא לא טעות דקדוקית; הוא טעות אסטרטגית שפוגעת בך בשלוש חזיתות קריטיות.

חזית ראשונה: הוא גוזל מהלקוח שלך את המשאב היקר ביותר – תשומת לב

משפטים פסיביים, מטבעם, ארוכים ומסורבלים יותר. "המסר שלך כמעט תמיד הופך לפחות ברור בשימוש בצורת הפסיבי" (12 מילים) לעומת "צורת הפסיבי כמעט תמיד הופכת את המסר שלך לפחות ברור" (10 מילים). זה אולי נראה הבדל זניח, אבל בעידן שבו טווח הקשב הממוצע קצר מזה של דג זהב, כל מילה מיותרת היא מכשול. הלקוח שלך לא קורא כל מילה בעמוד שלך; הוא סורק. הוא מחפש פתרונות מהירים, תשובות ברורות. כשהוא נתקל במשפטים ארוכים ומפותלים, המוח שלו צריך לעבוד קשה יותר כדי לפענח את המשמעות. המאמץ הקוגניטיבי הזה מצטבר. אחרי כמה משפטים פסיביים, המוח שלו מתעייף, הוא מרגיש שהתוכן "כבד", ומבלי להבין למה, הוא פשוט נוטש את העמוד ועובר למתחרה שלך, שכתב את אותו הדבר בצורה ישירה ופשוטה.

חזית שנייה: הוא שוחק את האמון והסמכות שלך

כפי שראינו באנלוגיית בית המשפט, הקול הפסיבי מרגיש מתחמק. הוא יוצר ריחוק. כשאתה כותב "השירותים שלנו נחשבים לטובים בתחום", זה נשמע כאילו אתה מצטט איזו ועדה אנונימית. זה חסר ביטחון. לעומת זאת, כשאתה כותב "לקוחותינו אומרים שהשירות שלנו הוא הטוב ביותר שקיבלו", אתה לוקח בעלות. אתה מציב את עצמך במרכז, עם ביטחון וסמכות. כתיבה אקטיבית משדרת אחריות, שקיפות ויושרה. היא אומרת ללקוח: "אני כאן. אני עומד מאחורי מה שאני אומר. אתה יכול לסמוך עליי". כתיבה פסיבית, לעומת זאת, לוחשת: "דברים קורים… לא ברור על ידי מי… אולי כדאי שתבדוק במקום אחר". זהו הרס שקט של מותג.

חזית שלישית (והיא קריטית לעתיד): הוא מבלבל את גוגל ואת ה-AI של המחר

זה אולי הפחד הגדול ביותר של בעלי עסקים היום: להישאר מאחור במירוץ הטכנולוגי. ובכן, כתיבה פסיבית היא דרך בטוחה להבטיח שהתוכן שלך יהיה פחות רלוונטי בעולם של Generative Engine Optimization (GEO). מנועי חיפוש מודרניים ומודלי שפה גדולים (כמו ChatGPT) בנויים להבין ולהעריך שפה טבעית, ברורה וישירה. הם מפרקים משפטים למבנים של "מי עשה מה למי". כשהמבנה הזה ברור (קול אקטיבי), קל להם להבין את הכוונה (Intent) מאחורי התוכן שלך, לסכם אותו בצורה מדויקת ולהציג אותו למשתמשים רלוונטיים. אבל כשהכתיבה שלך מלאה במבנים פסיביים ומסורבלים, אתה מקשה על האלגוריתמים להבין מה בדיוק אתה מנסה להגיד. התוצאה? התוכן שלך עשוי להיות מדורג נמוך יותר, והסיכומים האוטומטיים ש-AI יפיק ממנו עלולים להיות מעוותים או חסרי משמעות. כתיבה אקטיבית היא לא רק שירות לקורא האנושי שלך; היא אופטימיזציה למנועי החיפוש של העתיד.

אז איך מתקנים את זה? המדריך המעשי להחזרת השליטה למשפטים שלך

הבשורות הטובות הן שזיהוי ותיקון של קול פסיבי הוא מיומנות נרכשת. זה לא דורש תואר בספרות, רק קצת מודעות ותרגול. אני רוצה לתת לך שיטה פשוטה בת שלושה שלבים, שאני קורא לה "שיטת הבלש". כשאתה עורך את הטקסטים שלך, הפוך לבלש לרגע וחפש את ה"פשעים" הפסיביים.

שלב 1: מצא את הזומבי

זה טריק קטן ומשעשע שעובד כמעט תמיד. קרא משפט שאתה חושד בו שהוא פסיבי, ונסה להוסיף בסופו את צמד המילים "על ידי זומבים". אם המשפט עדיין הגיוני (גם אם קצת מוזר), כנראה שהוא פסיבי.
לדוגמה: "הדוח נכתב אתמול בערב". האם "הדוח נכתב אתמול בערב על ידי זומבים" נשמע הגיוני תחבירית? כן. זהו משפט פסיבי.
דוגמה נוספת: "העוגה נאפתה". האם "העוגה נאפתה על ידי זומבים" עובד? בהחלט. זה משפט פסיבי.
לעומת זאת, במשפט אקטיבי: "רוני כתב את הדוח". "רוני כתב את הדוח על ידי זומבים" – זה כבר לא הגיוני. מצאת את הזומבי? עכשיו הגיע הזמן לעבור לשלב הבא.

שלב 2: זהה את הגיבור האמיתי

אחרי שזיהית משפט פסיבי, שאל את עצמך את שאלת המפתח: "מי או מה באמת מבצע את הפעולה?". במשפט "הדוח נכתב אתמול בערב", מי הגיבור החסר? מי כתב את הדוח? נניח שזו מנהלת הפרויקט, שרה. שרה היא הגיבורה שלנו. במשפט "העוגה נאפתה", מי הגיבור? אולי הקונדיטור, דני. דני הוא הגיבור.

שלב 3: שכתב את הסיפור עם הגיבור במרכז

עכשיו, כל מה שנותר לך לעשות הוא לבנות את המשפט מחדש, כשהגיבור שזיהית עומד בחזית, גאה וברור.
המשפט הפסיבי: "הדוח נכתב אתמול בערב".
השכתוב האקטיבי: "שרה כתבה את הדוח אתמול בערב".
המשפט הפסיבי: "העוגה נאפתה לכבוד האירוע".
השכתוב האקטיבי: "הקונדיטור שלנו, דני, אפה את העוגה במיוחד לכבוד האירוע".

שים לב איך המשפטים החדשים לא רק ברורים יותר, אלא גם חיים יותר. פתאום יש דמויות, יש סיפור, יש אנרגיה. זו ההשפעה של כתיבה אקטיבית.

החוק היחיד הוא שאין חוקים: מתי הקול הפסיבי הוא דווקא החבר הכי טוב שלך

אחרי כל מה שאמרתי, חשוב לי לסייג. המטרה שלי היא לא לגרום לך לפחד מהקול הפסיבי או להימנע ממנו באופן גורף. כמו בכל כלי בארגז הכלים של הכותב, גם לקול הפסיבי יש מקום וזמן. כתיבה טובה היא לא עמידה עיוורת בכללים, אלא שימוש מושכל בכלים כדי להשיג מטרה. ישנם שני מצבים עיקריים שבהם שימוש בקול פסיבי הוא לא רק מותר, אלא אפילו מומלץ.

מצב ראשון: כשהמבצע אינו ידוע או אינו רלוונטי

לפעמים, אנחנו פשוט לא יודעים מי ביצע את הפעולה, או שזה פשוט לא משנה לסיפור שאנחנו מספרים. אם אתה כותב עדכון ללקוחותיך: "השרתים שלנו הותקפו הלילה, אך הבעיה טופלה", השימוש בפסיבי ("הותקפו", "טופלה") הוא מושלם. אנחנו לא יודעים מי תקף, והדגש הוא על הבעיה ועל הפתרון שלה, לא על צוות ה-IT הספציפי שטיפל בה. ניסיון להפוך משפט כזה לאקטיבי בכוח ("האקרים אנונימיים תקפו את השרתים שלנו") עלול להישמע מאולץ או להסיט את הפוקוס מהעיקר.

מצב שני: כשאתה רוצה להדגיש את מקבל הפעולה

לפעמים, האובייקט של המשפט חשוב יותר מהסובייקט (מבצע הפעולה). במקרה כזה, הקול הפסיבי מאפשר לך לשים אותו בקדמת הבמה. הדוגמה הקלאסית היא: "ג'ון פ. קנדי נרצח בשנת 1963". הסיפור כאן הוא על קנדי, לא על המתנקש. הפיכת המשפט לאקטיבי ("לי הארווי אוסוואלד רצח את ג'ון פ. קנדי") משנה את הפוקוס. דוגמה עסקית: "האפליקציה החדשה שלנו נבחרה ל'מוצר השנה' על ידי מגזין TechCrunch". הפוקוס הוא על האפליקציה ועל הכבוד שקיבלה. מי בדיוק ישב בוועדת הפרס של המגזין פחות מעניין את הקורא שלך. כאן, הקול הפסיבי משרת מטרה אסטרטגית.

כלל האצבע שאני נותן ללקוחותיי הוא לשאוף לכך שלא יותר מ-10% מהמשפטים בטקסט יהיו פסיביים. זהו יעד ריאלי שמשאיר לך מספיק גמישות למקרים החריגים, תוך כדי הבטחה שרוב הכתיבה שלך תהיה חדה, ישירה וממוקדת.

הכוח נמצא במילים שלך (ובאיך שאתה מסדר אותן)

בסופו של יום, המעבר מכתיבה פסיבית לאקטיבית הוא הרבה יותר משינוי טכני. זהו שינוי תפיסתי. זה המעבר מלראות את העסק שלך כמשהו ש"דברים קורים לו" לעסק שהוא "גורם לדברים לקרות". זו הדרך שלך להגיד לעולם, וללקוחות שלך, שאתה בשליטה, שאתה לוקח אחריות, ושאתה כאן כדי להוביל.

אני יודע שזה יכול להיראות כמו עוד משימה ברשימה האינסופית של ניהול עסק. אבל אני מבטיח לך, זו אחת המשימות עם ההחזר הגבוה ביותר על ההשקעה. כל מאמר, כל מייל, כל פוסט שאתה משכתב מאמירה פסיבית לאמירה אקטיבית, הוא עוד לבנה קטנה שאתה מניח בבניית חומת האמון בינך לבין הלקוחות שלך.

אתה לא צריך להיות סופר או קופירייטר מומחה כדי ליישם את זה. אתה רק צריך להיות מודע להשפעה של המילים שלך ולהתחיל לשאול את עצמך בכל משפט: "האם אני נשמע כמו מנהיג או כמו פקיד? האם אני מדבר ישירות לאדם שמולי או מסתתר מאחורי ניסוחים מעורפלים?".

אם כל מה שדיברנו עליו כאן מהדהד בך, ואתה מרגיש שהגיע הזמן להפסיק לצעוק לבאר ריקה ולהתחיל לנהל שיחה אמיתית עם הלקוחות שלך, יכול להיות שכדאי שנדבר. אני לא מציע פתרונות קסם, אלא תהליך משותף של הבנה עמוקה של המסרים שלך וחידוד שלהם כך שישרתו את המטרות העסקיות שלך. השיחה הראשונה היא תמיד על אסטרטגיה, על הבנת ה-DNA של העסק שלך, ועל בניית תוכנית פעולה שתחזיר את הכוח לידיים – ולמילים – שלך.

תוכן עניינים

אודות כותב המאמר

דרור אבטליון

דרור אבטליון הוא הבעלים של חברת Seo‑up הפועלת תחת אוקס פרסום בע״מ – חברה לקידום אתרים בגוגל. מומחה לשיווק דיגיטלי עם היכרות וניסיון רב שנים בקידום אורגני (SEO) משנת 2008. 

שנתקדם יחד?

שירותי קידום נוספים

שאלות בקטנה

מאמרים

לא.. לא עם AI ישבנו וכתבנו מהנסיון שלנו

רוצים לגדול עם SEO-UP?

עשרות עסקים כבר סומכים עלינו – עכשיו תורכם.