אפריל 30, 2014

איך להגיע למימוש עצמי וצמיחה אישית בעבודה?

איך להגיע למימוש עצמי וצמיחה אישית בעבודה?

מה מניע אותנו ואת העובדים שלנו להגיע למימוש עצמי וצמיחה אישית בעבודה?
זה לא סוד שאת רוב השעות במהלך חיינו אנו חווים במקום עבודה שלנו.
רובנו רואים במקום העבודה  מקור לפרנסה כדבר ראשון ולתחושת ביטחון במהלך החיים.
כבר בילדותנו מלמדים אותנו ש"כסף לא גדל על העצים" ושבשביל כסף צריך עבודה.
הפעם אני רוצה להסביר עיקרון חשוב- כיצד נוכל לגרום לעובדים שלנו ולעצמינו אנו, להגיע למימוש עצמי גבוה ולצמיחה אישית במקום העבודה.
עיקרון זה מבוסס על תיאוריית הצרכים של מאסלו:
תיאוריה זו מדרגת את הצרכים האנושיים שלנו לפי חמש דרגות שונות.

נסקור בקצרה את התיאוריה כדי להסביר כל שלב :
1. שלב ראשון – צרכים פיזיולוגיים
הצרכים הפיזיולוגיים שלנו – הצורך לשתות ולאכול, הצורך לישון ועוד. אילו צרכים שאנו כבני אדם חייבים כדי להתקיים. רק לאחר מילוי הצרכים הפיזיולוגיים שלנו נהיה מסוגלים למלא את הצרכים הנוספים כדי להגיע להגשמה עצמית.
2. שלב שני – צורך בביטחון
בשלב הזה אנו מבינים שביטחון כלכלי ויציבות תעסוקתית מאפשרים לאדם ליצור סדר ויציבות במהלך החיים.    יציבות כלכלית תורמת רבות  לתחושת הביטחון שכל אחד מאיתנו צריך. העדר תחושת ביטחון יוצר דיכאון, לחץ ופחד במהלך החיים. רק לאחר שנרגיש תחושת ביטחון נוכל להגיע לצרכים הנוספים שלנו.
3. שלב שלישי – צורך בהשתייכות חברתית
בני האדם הם יצורים חברתיים. אנו באים לעולם כתוצאה ממעשיהם של אנשים אחרים ואנו שורדים מתוך תלות באנשים אחרים. בין אם הדבר מוצא חן בעינינו ובין אם לא, אין כמעט רגע בחיינו שבו איננו מפיקים תועלת כלשהי ממעשיהם של אנשים אחרים במהלך חיינו . בכל אדם קיים צורך להיות מקובל, להיות חלק מקבוצה, לאהוב ולהיות נאהב. הצורך בהשתייכות חשוב לנו גם במקום העבודה. אף אחד לא אוהב להגיע למצב של בדידות חברתית או חרדה חברתית.
4. שלב רביעי – צורך בהערכה חברתית
הערכה חברתית וכבוד עצמי חשובים לנו כבני אדם עוד מימי בית הספר. כולנו רוצים להרגיש מכובדים על ידי אחרים, לכן הערכה חברתית חשובה מאוד במקום העבודה. דרך הערכה חברתית של הסובבים אותנו אנחנו יכולים להביא את העצמי שלנו לידי ביטוי, להיפתח במקום העבודה ולהביא רעיונות חדשים לשולחן. במידה וקיימת עוינות ואי הכרה חברתית אנו ניסגר.
5. שלב חמישי- צורך במימוש עצמי
מימוש עצמי – רובנו לא באמת חווים במהלך חיינו מימוש עצמי. רצף האירועים והנסיבות במהלך חיינו מובילים אותנו לפעמים לעבודות שבהן אנו עובדים אבל לא מצליחים להגיע למימוש עצמי. הצורך של האדם הוא להשתמש בכישורים הייחודיים לו כדי להגיע למימוש היכולת האישית הטמונה בו. זוהי הרמה הגבוהה ביותר ועל פי מאסלו רבים אינם זוכים להגיע אליה. ? מה זה שייך פה?-אנו תמיד נרצה לקבל עובדים שמרגישים מסופקים מהעבודה שלהם תוך כדי מימוש עצמי .
רובנו, כמו שהזכרנו בהתחלה, עובדים עבור צרכים פיזיולוגיים: מזון, מגורים, מנוחה.
כדי לענות על הצרכים הללו אנחנו קמים בבוקר ויוצאים לעוד יום עבודה. בתחילת כל חודש מקבלים שכר עבור העבודה, וכך בעצם אנו מצליחים לשמור על הצרכים הפיזיולוגיים שלנו. כולנו יודעים שבלי אוכל ומים ומקום מסודר לישון לא נוכל להתקיים לאורך זמן – זהו צורך אנושי בסיסי.אנו מודעים לחשיבות הרבה שיש למשכורת כמאפשרת קיום בעולם המודרני ומקום עבודה מסודר וראוי כצורך חברתי להקמת תא משפחתי, אך רובנו שוכחים מהאמת הפנימית שלנו.
למרות כל מה שנאמר – רציתי להציע כיצד אפשר להפוך בכמה כללים את העובדים שלנו לשותפים לדרך ולגרום להם לחוות מימוש עצמי נכון. כאנשי אסטרטגיה אנו מסתכלים על ארגון בצורה אובייקטיבית ובוחרים כיצד ניתן לשפר את תהליכי עבודה, חלק חשוב בארגון או עובדים שבו.
כיצד ניתן לחבר את העובדים למימוש עצמי מלא בארגון ?
דאגה לצרכים בסיסיים: אנו כמנהלים נדאג בשלב הראשון בארגון לענות על הצרכים הבסיסים של העובדים שלנו. הסתכלות על הפירמידה של מאסלו מבהירה לכולנו שעובד שלא מתוגמל בצורה טובה וטרוד כל היום ב- כיצד להביא אוכל הביתה… אינו עובד אפקטיבי וכנראה שעובד כזה לא יכול להתפתח לעובד שמצליח לממש את עצמו במקום עבודה.
הכרה ביכולות של העובד:?
שלב ראשון בשיחות אישיות בין עובדים , תשאלו בלי להתבייש האם העובד שמח בחלקו? במידה ואתם מרגישים שהוא במצוקה תשאלו, כנראה שהוא רוצה לשתף אתכם. זה המקום להכיר את העובדים שלך בצורה הטובה ביותר, להבין את ההתנהלות האישית שלהם ולבחון האם קיימת באמת מצוקה הפוגעת בעבודה.
דיסקרטיות לגבי מצב העסק:
לא מדברים על כסף בעסק! כספים ועניינים פיננסים צריכים להסגר בין המנהלים בלבד,ללא צורך במעורבות של העובדים. עסק שכל הזמן מתעסק בלדבר על ענייני כסף, מצייר מצב שבו לעובדים אין תחושת ביטחון. אף עסק לא רוצה לגלות שהעובדים שלו מחפשים במקביל מקום עובד אחר, רק כי הם הבינו שהעסק קצת בקשיים.
פרסום הצלחות של העסק:
חשוב להדגיש ולדבר על הצלחות של עסק, לרבות הצטרפות של לקוחות משמעותיים. מומלץ שהצלחה של עסק בעשייה תהיה משותפת לכולם. כל עובד בארגון רוצה להרגיש תחושת הצלחה ועשייה. ספרו ושתפו את העובדים בהצלחות של העסק.
הגדרת יעדים:
כדאי להציב לעובדים שלכם יעדים ברורים וחלוקת משימות קבועות וזמניות.ובמקביל, להסביר לעובדים את הרציונאליות שעומדת מאחורי כל משימה. קשה מאוד לגרום לעובד לבצע בצורה אפקטיבית משימות קבועות וזאת אחת הבעיות של עסקים קטנים ובינוניים.
דוגמה למשימות קבועות: לתת למנהלת חשבונות לעבור על דוחות כרטיסי אשראי שנכנסים לעסק ולהשוות אותם לקבלות שיצאו באותו חודש- משימה זאת חשובה מאוד לעסק, כיוון שחשוב לבדוק שיש התאמה בין הכספים שחוייבו לבין הרשום בחברת האשראי. חשוב שהעובד יבין היטב את משמעות המשימה וחשיבותה, כדי שלא תתהפוך למשהו בעל חשיבות נמוכה ובסופו של דבר לא תתבצע.