אוקטובר 3, 2013

האבולוציה של מדדי קידום אתרים

האבולוציה של מדדי קידום אתרים

האבולוציה של מדדי קידום אתרים

אם אתה משקיע בקידום אתרים בכל דרך אפשרית, כנראה שגם תעקוב אחר התפתחות מסע הפרסום והשיווק שלך (כישלון או הצלחה). השאלה שנשאלת היא אחר אילו מדדים אתה עוקב והאם הם המדדים המתאימים?

לפני הרבה הרבה זמן….

בעשור הראשון של תחום קידום האתרים (בין אמצע שנות ה-90 לאמצע שנות ה-2000 ), ניתוח נתונים אנליטיים לאתרי אינטרנט מכל סוג שהוא היה יוצא דופן, אלא אם כן זה היה אתר מרכזי, גדול וידוע. לא היו הרבה אופציות טובות ואם היו אז הן לא היו זולות.

Google Analytics לא היה נגיש בצורה מקוונת עד שנת 2006, ולכן לרוב בעלי אתרי האינטרנט לא היו נתונים זמינים. כאשר תחום קידום האתרים התחיל להיות רווחי, ללא או מעט זמינות של נתוני מידע אנליטיים, היה צורך למצוא מדד על מנת לעקוב אחריו ללא צורך בניתוחו.

במהלך תקופה זו, תוצאות החיפוש היו פחות או יותר אותו הדבר: 10 קישורי טקסט רגילים עם תיאורים בסיסיים. מכיוון שמנועי החיפוש השתמשו באותה התבנית , היה די קל לעקוב אחר דירוג האתר (על ידי תוצאות החיפוש) ולאחר מכן, לקשר את נתוני המיקום בדירוג עם התנועה, המרות, או כל נתון אחר שנמדד.

בגלל האחידות של SERP, יש תיאום ברור בין עמדת הדירוג והמדדים האחרים הנמצאים במעקב. הדירוג הפך לכלימדידה של קידום אתרים אשר היה טוב בעבר, אך אינו מתאים כיום.

גרף מדדים

להלן 10 מדדים אותם ניתן לנתח כאשר יש נתונים זמינים:

  1. תנועה אורגנית.
  2. תנועה אורגנית של מילות מפתח.
  3. אחוז של תנועה אורגנית ממילות מפתח שאינן ממותגות לעומת ממותגות.
  4. המרות / כניסות מתנועה אורגנית ממותגות וללא מיתוג).
  5. המרה גבוהה של מילות מפתח אורגניות.
  6. דירוג עבור מילות מפתח עיקריות בהשוואה למדדי המרה).
  7. דירוג של Google, או דומיין מדד של Moz, בדומה ל-PageRank).
  8. כמות, איכות, רלוונטיות וגיוון של קישורים חיצוניים.
  9. כמות, איכות, רלוונטיות ומגוון של קישורים לדומיינים.
  10. עלייה בהמרה על ידי ביקור אורגני.

הרשימה נראית מעולה, אך למרבה הצער, כיוון ש-Google עושה שינויים כל הזמן, התנהגות החיפוש השתנתה, וכל נקודה של אחד מהנתונים ברשימה זו, נפגמה. הנה הרשימה שוב, אבל עם הסברים למה כל מדד כעת חסר ערך:

  1. תנועה אורגנית ( לאו דווקא ממותגים) – מעקב אחר נושאים, חוסר במידע ואי אספקת פלח ע"י Google הפך את זה לבלתי אפשרי. זה מונע ממך לקבוע במדויק מה הייתה התנועה הממותגת והלא ממותגת, ובעוד שכמה כלים מנסים להתגבר על מגבלה זו על ידי הנחה שהנתונים של מילות המפתח שעדיין זמינות, הן דגימה של הכל, והם נכשלים מבחינה סטטיסטית.
  2. תנועה אורגנית של מילות מפתח – שוב, בלתי אפשרי לאסוף מידע באופן מדויק והכלי נתונים של Google אינו מדויק. אין דרך לקבוע בדיוק אילו מילות מפתח גרמו לתנועה האורגנית ומה הכמות המדויקת.
  3. אחוז של תנועה אורגנית ממילות מפתח שאינן ממותגות לעומת ממותגות- אותה סיבה כמו בסעיף 2.
  4. המרות / כניסות מתנועה אורגנית (ממותגות וללא מיתוג)- כמעט כל מובילי ההמרה צריכים שיוך רב ערוצי בחשבון. ללא זה, תישאר עם פחות נתוני הקלקות אשר אינם בהכרח הייצוג המדויק שלהם .
  5. המרה גבוהה של מילות מפתח אורגניות- אתה סיבה כמו בסעיף 4.
  6. דירוג עבור מילות מפתח עיקריות (בהשוואה למדדי המרה)- למרבה הצער, דירוג הוא עדיין אחד המדדים הבודדים שאחריו אנו יכולים לעקוב בדיוק, אך כיון שכל דף תוצאות חיפוש שונה מהשני, הנתונים אינם יעילים (מבוסס על מיקום, היסטוריית חיפוש, תכונות SERP, וכו'). בזמן שאנו עדיין יכולים לעקוב אחר דירוג, השינוי המסיבי בתכונות ה- SERP,  עושה את הערכת שיעור הקליקים והדירוג כבלתי אפשרית.
  7. דירוג הדף או דומיין-  דירוג הדף זמין למשתמשים ולעתים רחוקות מתעדכן ולכן יש מעט אם בכלל, ערך למדד. למרבה הצער, אין להאמין למדדים של Moz משתי סיבות פשוטות: גודל והיקף שינויי האינדקס שלהם ויש להם אינדקס קטן בהשוואה לאינדקס שלGoogle. בעוד שמאמצי בניית קישורים אמורה תאורטית  להגדיל את הדומיין של האתר שלך, זה יכול באותה קלות לעלות וליפול על בסיס השינוי האחרון של Moz .
  8. כמות, איכות, רלוונטיות וגיוון של קישורים חיצוניים- בזמן שאנו יכולים לנסות ולעקוב אחר הנ"ל באמצעות כלים רבים (Moz ,AHrefs ,Majestic SEO, ועוד), לאף אחד ממדדי קישור אלה יש את כל מה שיש ל- Google. הם לא סורקים את הכל באותו שיעור ש- Google סורק. אמנם כלים אלה יכולים לתת לך מדגם מכובד של הנתונים הכלליים שלך, אך ספק לגבי הדיוק והערך שלהם.
  9. כמות, איכות, רלוונטיות וגיוון של קישור לדומיינים- אותה סיבה כמו בסעיף 8 .
  10. עלייה בהמרה על ידי ביקור אורגני- אותה סיבה כמו בסעיף 4.

אוקי, אז מה עכשיו?

לחברה הנכונה, במקום הנכון, עם כל פתרונות המעקב הנכונים המוגדרים בצורה הנכונה והמדויקת, יש סיכוי שתקבל את רוב המידע ההכרחי,

יש אנשים שיקבלו ניתוח של אתר האינטרנט שלהם בצורה מושלמת, אבל אז יהיה להם מספר טלפון באתר שלהם שייצור המרות לא מקוונות ללא מעקב שיחות. יהיה להם ניתוח אינטרנט ומעקב אחר שיחות, אך מחזור המכירות שלהם ייקח 6 חודשים והם לא יחברו בצורה יעילה את 6 חודשי ההמרה בחזרה לנתונים שנאספו בעבר באינטרנט דרך ה-CRM.

בסך הכל יש חוסר ברור של נתונים טובים ונקיים משני הצדדים, וזה נושא עצום כאשר צריך ללקט ולעקוב אחר מדדים בעלי ערך אמיתי.

נתונים לא טובים מובילים להחלטות רעות, אז אם אתה יודע שהנתונים בהם אתה משתמש עבור מדד מסוים אינם אמינים, אל תעשה שימוש בהם לטובת קבלת החלטות עסקיות ובטח שלא כמדד בעבור הצלחה של קידום אתרים.

ואם לא ניתן לסמוך על אך אחד מהמדדים הנ"ל, אז עם מה אנחנו נשארים? בעיה שעדיין לא נמצא בעבורה פתרון טוב.

אם יש לך פתרון, או מדד ממוקד אחר בעבור קידום אתרים שנלקח למעקב ושניתן לבטוח בו, בבקשה שתף איתנו!