ספטמבר 18, 2013

מהם נתונים מובנים – Structured Data

מהם נתונים מובנים – Structured Data

מהם "נתונים מובנים"
רוב אנשי קידום האתרים אינם מפתחי אינטרנט, אך למרות זאת, חשוב לרכוש ידע בסיסי בתחום זה בהיבטים השונים. יש כמה תגי סימון של HTML כגון תג כותרת או תיאור שכל כך מושרשים בעבודתם של אנשי קידום האתרים. סוג נוסף של סימון הנתונים הוא "נתונים מובנים", אשר לאחרונה הפך לפופולרי.

מה הפירוש "נתונים מובנים"?
נתונים מובנים הוא שם כללי לכל הסימונים שפועלים על פי סט מוגדר מראש של כללים. כללים אלה מגדירים את הנתונים ואת היחסים ביניהם. נתונים אלה ייקראו לאחר מכן על ידי תוכנות שונות כגון דפדפנים ורובוטי חיפוש.
הנתונים המובנים כוללים:
schema.org
Microformats – פורמטים
Microdata – נתונים
RDFa
בעוד Google תומכת בכל מיני סוגים של נתונים מובנים, מומלץ על ידם בעיקר להשתמש ב- Microdata. למעשה, נערך קמפיין להגברת השימוש בתגים אלה כבר למעלה מ-3 שנים.
זה התחיל עם Rich Snippets שתמכו במאפיינים שונים המבוססים על Microdata ו-RDFa. אלה היו אמורים לסייע לרובוטי החיפוש על מנת להבין טוב יותר את התוכן של האתר ולעזור לו ליצור קטעים שיכולים היו לעלות בתוצאות החיפוש ולתת למשתמשים רשימת תוצאות טובה יותר על פי מה שחיפשו.
נפילתם ועלייתם של "הנתונים המובנים"
Microdata תומך בסוגים שונים של נתונים ממוצרים, מוסיקה, קטעי וידאו ו-Facebook. הבעיה הייתה שלא הרבה מפתחי אינטרנט עשו שימוש מלא בתגים אלה. הם לא היו נחוצים לקוד פונקציונלי ולא הייתה משמעות או מודעות לקידום האתרים.
קטעי מידע ו-Microdata יצאו מאור הזרקורים במשך זמן מה, והשתהו בקרב אנשי מקצוע בתחום הזה שהבינו את חשיבותם כבר אז. עם זאת, מכיוון שברור שיש דרך טובה יותר לתקשר עם רובוטי חיפוש על מנת לקבל ייצוג טוב יותר של האתר שלך בתוצאות החיפוש, הדבר יכול להועיל לכל הצדדים המעורבים (בעלי אתרים, מנועי חיפוש ומשתמשים). היה ברור כי נשמע על זה שוב.
נתונים מובנים הפכו שוב לנושא חם מיד לאחר העדכונים האחרונים של Google . התברר כי התוכן הוא השולט וכל עזרה שניתן לתת לו על מנת להפוך אותו לנגיש יותר לרובוטי חיפוש, יתקבל בברכה וישפיע על תוצאות החיפוש. Google החלה לפרסם שוב מודעות על נתונים מובנים בכדי להזכיר לאנשים בתעשייה עד כמה זה חשוב. גולת הכותרת של פרסום זה הייתה Structured Data Markup Helper ( עוזר סימון נתונים מובנים) שנוסף לכלים של מנהלי האתרים של Google. עוזר הסימון הוא כלי קל לשימוש להוספת סימון  Microdata לקוד ה-HTML שלך. תוכל לבדוק נתונים מובנים ולקבל תצוגה מקדימה של איך ייראה הדף שלך עם התגים הללו. הכלי אינו מושלם ולא כל האתרים משתמשים בתמיכת התגים של Google, אבל זה בהחלט אינדיקציה לשאיפתה של Google כי יותר ויותר מפתחי אינטרנט יחלו להשתמש בתגים אלו.
כיצד להשתמש בנתונים מובנים?
כפי שהוזכר קודם, לא כל האתרים יכולים להשתמש בנתונים מובנים, לפחות לא בפוטנציאל הגבוה ביותר שלו. כלי העזר של Google עושים עבודה נהדרת בעזרה לאנשים על מנת שיבינו את הנתונים המובנים וכיצד לעשות בהם שימוש באופן ספציפי באתר שלהם.
הוראות שימוש לכלי העזר של Google :
בקר בדף הראשי של הכלי ועבור על סוגי הפורמטים של התוכן שנתמכים (מאמר, אירוע, עסקים מקומיים וכו').
בחר כתובת אתר מהאתר שלך, העתק והדבק בתיבה המתאימה לכתובת האתר. אם האתר שלך עדיין לא פועל, תוכל להשתמש בקובץ ה-HTML.
בחר את סוג הנתונים שתואם את דף הבדיקה שלך ולחץ על "התחל תיוג" .
עכשיו הקסם קורה -דף התיוג. תבחר אזורים בדף שלך ותבחר את התיוג שלהם בהתאם מהתפריט הנפתח.
בתום התיוג, תקבל את התצוגה של התגים המסומנים בצד ימין של התיבה.
אם יש תגים שאינך יכול לסמן באופן ידני בעמוד, ישנה אפשרות להוסיף אותם באמצעות "הוסף תגים חסרים".
בתום סימון כל התגים האפשריים בדף, לחץ על הכפתור "צור HTML". תוך מספר שניות תקבל דף HTML מלא עם כל המידע הרלוונטי המתויג בו .
לאחר שתסיים את עדכון התגים בדף שלך, תוכל לבדוק אותו באמצעות "כלי בדיקת נתונים מובנים". בדומה לכלי העזר, כלי זה זמין לשימוש עם כתובת אתר וקובץ HTML .
נושא "נתונים מובנים" אינו מסובך כמו שחושבים. עכשיו יש לכם כלים שונים שיוכלו לעזור לכם להבין טוב יותר ולהשתמש בו בצורה בטוחה. אם תקבלו את העובדה שהתוכן הפך לחלק משמעותי וחיוני בקידום אתרים, אז לבטח תבינו את החשיבות של נתונים מובנים.
זכרו, נתונים מובנים הם לא רק לרובוטי חיפוש. אם הדבר ייעשה בצורה נכונה, אזי תוכלו לקבל תוצאות גלויות ואטרקטיביות בדף תוצאות החיפוש, ובכך להגדיל את שיעור הקליקים באתר.